The Mechanic

Actie | 93 Min
7/10
7

Jason Statham speelt Arthur Bishop, een huurmoordenaar die zijn vak uitstekend verstaat. Zijn beroep is uiteraard niet één van de makkelijkste te noemen, maar ook hij loopt wel eens tegen wat vervelende zaken aan. Professioneel als hij is weet hij hiermee om te gaan en gaat door met zijn werk. Steven de losgeslagen zoon van een vriend weet wat Arthur doet en wil door hem opgeleid worden. Arthur ziet in hem iemand met wie hij de werklast kan verdelen en besluit hiermee in te stemmen. Steven blijkt nogal eigenwijs en wil zaken graag op zijn eigen manier doen, iets wat nogal schokkende gevolgen heeft. Steven heeft echter zo zijn eigen reden om bij Arthur in de leer te treden.

Deze hoofdrol is Statham op het lijf geschreven; een koele, zakelijke ‘contracter’ met een goed gebouwd lijf en uitstekende vechtskills. Ben Foster heeft iets met personages die emotioneel niet helemaal in balans zijn. Neem bijvoorbeeld zijn rollen in Alpha Dog en Pandorum. Ik kon niet echt veel chemie tussen deze twee acteurs bespeuren, maar gezien het verloop van het verhaal is dat ook niet nodig.

De film heeft niet heel erg veel diepgang, maar het kan dat de pret niet drukken. Er is meer dan genoeg blikschade en de (vuur)gevechten zijn, zoals in een goede Statham-film te verwachten is, betaamt flitsend in beeld gebracht. Ik vergelijk graag deze remake met het origineel, de klassieker met Charles Bronson, maar ik vraag me af of ik die ooit gezien heb.

Regisseur Simon West (Con Air, The General’s Daughter) doet waar hij goed in is en heeft aan Statham en Foster een goed acteurskoppel: bikkelharde actie met degelijk acteerwerk.