The Five-Year Engagement

Romantisch, Komedie | 124
6/10
6
the-five-year-engagement-film-poster

Tom en Violet zijn het perfecte stel: hevig verliefd en overduidelijk voorbestemd om als echtpaar samen oud te worden. Violet krijgt dan ook snel, 1 jaar na hun eerste ontmoeting, de verlovingsring omgeschoven. Trouwen is de meest logische vervolg, maar er moet nog wél even tijd voor de carrière van Violet vrijgemaakt worden. Ze hoopt op een baan bij de plaatselijk universiteit. Tom, goedzak als hij is, geeft Violet iedere keer de ruimte om haar geluk te beproeven en doet zichzelf daarmee aardig te kort. Zelfs zijn baan als sous-chef offert hij op wanneer blijkt dat Violet is aangenomen, maar dan wel op een universiteit in een andere staat.

Van Tom’s inzet blijft steeds minder over wanneer blijkt dat de trouwerij keer op keer wordt uitgesteld. De druk die families en vrienden op het tweetal uitoefent leiden alleen maar tot stressvolle situaties. Wat me op viel is dat de grappige situaties elkaar voor in het eerste deel van de film in sneltreinvaart afwisselden. Veel van de plotbepalende gebeurtenissen zie je van tevoren aankomen en maken de film een standaardproductie, weinig verfrissend in dit genre.

De acteerprestaties zijn van bovengemiddelde kwaliteit, en het is duidelijk te merken dat Jason Segel (How I Met Your Mother, Bad Teacher) zijn sporen in comedy verdiend heeft. Emily Blunt moet het meer van haar serieuze en emotionele kant hebben. De rest van de cast slaagt er prima in om de kijker te vermaken, met name Alison Brie en Chris Pratt, als de twee beste vrienden van het stel. Vooral Brie’s speech in het begin van de film is hilarisch.

Het enig echt grote minpunt aan de flm vind ik de lengte. Ik heb het gevoel dat het serieuze gedeelte, wat een standaard gegeven is in dit soort comedies, te lang duurt. Daardoor zijn de 124 minuten ook echt lang. De uiteindelijke finale lijkt afgeraffeld.

The Five-Year Engagement steekt niet boven zijn genre-genoten uit (Wanderlust, Bridesmaids), iets wat ik ook niet verwacht had, maar zal zeker niet als genreklassieker herinnerd worden.