Sucker Punch

Actie, Fantasie | 110 Min
4/10
4
Film poster for Sucker Punch film

De hoofdpersoon Baby Doll, gespeeld door Emily Browning, ontvlucht haar dagelijkse bestaan in een psychiatrische inrichting door zich een droomwereld voor te stellen met als doel uit de inrichting te ontsnappen. Haar droomwereld ziet er spectaculair uit en het lijkt er op dat het grootse gedeelte van het budget hieraan gespendeerd is.

Laat het aan regisseur Zack Snyder over om het publiek te vermaken met overweldigende visuele effecten en lange slow-motion shots, dit alles ondersteund door een geweldige soundtrack. De vechtscènes zijn snel geknipt en komen zeker niet geforceerd of houterig over. Het acteerwerk is niets om over naar huis te schrijven maar ook niet tenenkrommend slecht. Al had ik wel het idee dat Scott Glenn zijn regels een beetje oplepelde.

Het grootste punt van kritiek? Het verhaal. Dat rammelt aan alle kanten en springt van de hak op de tak. Hoewel ik niet alles voorgekauwd hoef te hebben stoor ik me wel aan situaties die uit het niets lijken te veranderen. Natuurlijk is het mogelijk om achteraf verhaallijnen te analyseren en zo een goed beeld te krijgen van wat er met de film bedoelt wordt, maar daar is Sucker Punch niet de geschikte film voor. Wat meer tijd en aandacht voor het verhaal had de film goed gedaan.

Sucker Punch is Zack Snyder’s eerste originele werk; Dawn of the Dead (2004) is een remake van de horrorklassieker, 300 (2006) en Watchmen (2009) zijn verfilmingen van graphic novels. Alle begin is moeilijk en ik hoop dan ook dat hij groeit als regisseur van origineel materiaal. Belangrijker nog is dat de filmstudio’s in Hollywood hem daar de ruimte voor geven. Daar geldt namelijk de regel ‘You’re only as good as your last movie’. De tijd zal het leren.

Voor de liefhebbers van tough-chick sci-fi/fantasy geweld is deze film zeker te doen; voor kijkers die een goed verhaal bij de actie willen zal de ietsfilm tegenvallen. Dus pas je verwachtingen aan  en geniet van de stijlvolle actie die in Sucker Punch te zien is.

Aanbevolen films