John Wick: Chapter 3 – Parabellum

Actie, Misdaad | 131 Min
8/10
8
john-wick-chapter-3-parabellum

Het verhaal van John Wick 3: Parabellum is simpel. Wick wordt ge-excommuniceerd nadat hij in deel twee behoorlijk wat gevaarlijke criminelen ombracht, en nu komen ze wraak nemen. Hij wordt “excommunicado” en krijgt een bounty van 14 miljoen op zijn hoofd. En welke huurmoordenaar wil er nou geen 14 miljoen verdienen? Alleen één probleem, John Wick is de beste huurmoordenaar die er bestaat. Hoelang kan de gewonde, voor dood opgeschreven, John Wick overleven?

Keanu Reeves speelt de ultieme huurmoordenaar en hondenliefhebber John Wick. Reeves zijn stoïcijnse manier van acteren werkt goed in de rol van kille huurmoordenaar. En de maandenlange vuurwapen trainingen en stuntchoreografie die Reeves heeft moeten afleggen hebben duidelijk hun vruchten afgeworpen. De vele vecht en schiet scenes zijn een werkelijk genot om naar te kijken en Reeves lijkt er helemaal in thuis. Dit is ook wel nodig want de film zit er vol mee.

Tegenover Reeves komt de nieuwste aanwinst in de John Wick-franchise, actrice Halle Berry wat stroever over in haar stunts. Maar dat mag de pret zeker niet bederven, ook zij knalt er op los. Anjelica Huston blijkt perfect gecast in de rol van oude Russische maffia baas. Haar bravoure, accent en meedogenloosheid laten een indruk achter. Van mij had ze meer scenes gemogen. Mark Dacascos weet met zijn excentrieke mimiek zijn rol als standaard bad-guy te vervormen naar dodelijke creepy fanboy van Wick. Een verfrissende draai als het om cliché slechteriken gaat.

Het is duidelijk dat de film het niet van het verhaal moet hebben. De makers van Parabellum begrijpen wat de John Wick-franchise goed maakt en dus doen zij er veel van. Op de een of andere manier nog beter dan in de vorige films in de serie, zelfs ondanks de relatief komische slechterik van Dacascos.

Parabellum is een bot-krakende, paard-schoppende, hond-bijtende, potlood-stekende, bijl werpende achtbaan rit van adrenaline van begin tot eind. Prachtig en bloederig.